Het praten over de toekomst en er over nadenken lijkt mij al de eerste stap naar het toekomstscenario. Nu we hier bij de Leijgraaf met verschillende teams mee bezig zijn raken meerdere mensen betrokken. Collega's worden als het waren aangestoken. Maar om echt naar het toekomstscenario toe te leven zal er meer moeten veranderen. Wanneer we naar een flexibel leercentrum gaan wordt de praktijk een belangrijk element. Het zal daarom belangrijk zijn om nauw samen te gaan werken met instellingen en bedrijven. De realisatie van de Talentencampus Oss is al een stap in de goede richting. December 2015 zal de afdeling Mens & Maatschappij van de Leijgraaf verhuizen naar de Talentencampus. Daarnaast is ook de invoer van het nieuwe KD een stap richting het toekomstscenario. Het nieuwe KD biedt leerlingen de mogelijkheid om een eigen leerroute te bepalen. Het bewuster inzetten van feedback tijdens de lessen/projecten is nog een aandachtspunt. Het geven en krijgen van (peer)feedback zou een vast onderdeel van het programma moeten worden. Tenslotte zou het verder werken aan gepersonaliseerde leermiddelen (Ouden, Valkenburg en Brok (2014) het toekomstscenario ook ten goede komen.
De waarde waarvan ik denk dat we als Leijgraaf naar het toekomstscenario toe kunnen werken zijn:
- Samenwerken (met de omgeving)
- Gepersonaliseerde leermiddelen
- Keuzes maken
- Flexibiliteit
Geen opmerkingen:
Een reactie posten