maandag 23 februari 2015

Digitale tools

Overzicht van digitale tools KLIK


Dropboxbestand:




Digitale tools



 

Glogster



Tool om een collage te maken.
Te gebruiken bij de kennismaken of handig om informatie over een bepaalde doelgroep of instelling te verzamelen.




Pinterest



Tool om een ‘bord’ te maken waarop je allemaal plaatsjes (foto’s afbeeldingen enz) kan verzamelen).


Te gebruiken bij een kennismaking of een bepaald thema.
https://www.pinterest.com/


Instructiefilmpje: http://youtu.be/ylI0t2u0Doc



Popplet


Tool om een mindmap te maken en informatie overzichtelijk weer te geven.






Padlet
Een digitaal prikbord waarop je teksten, foto's en filmpjes kan plaatsen. Het is een verzamelplaats om bijvoorbeeld te brainstormen. Je hebt er geen account voor nodig, alleen de link. (Gebruikt bij MMB1 om voorkennis te activeren in les 1)
http://nl.padlet.com/


Instructiefilmpje:  http://youtu.be/UDHA5mQI4Nc





Answergarden
Soort padlet maar dan anoniem.
Goed om voorkennis te activeren! En te brainstormen.
(Gebruikt bij MMB2 om te kijken wat de ll nog weten van MMB1)





Mentimeter



Een toepassing waarmee je interactie kunt krijgen door de klas vragen te stellen en ze digitaal laat reageren.




Instructiefilmpje: http://youtu.be/kD98rnfhyIk


Wordle



Tool om een woordwolk te maken. Woorden die veel voorkomen in de tekst worden groter weergegeven.






Smore
Voor flyers en kleine pagina's misschien ook voor een lesjes
(Gebruikt bij MMB2 om een flyer te maken)




Instructiefilmpje: http://youtu.be/MOwsrx_m8Ao


Tackk


Ook een manier om afbeeldingen, filmpjes en teksten te delen. Maar hierbij kunnen ll ook reacties plaatsen en daarbij dus ook feedback geven aan elkaar en elkaar beoordelen.
(Gebruikt bij MMB2 om afrondingsopdracht 1 te maken en te delen)




Instructiefilmpje: http://youtu.be/6AxOtyXrv_k



Socrative
Digitale quiz, waarbij meerdere antwoordsoorten mogelijk zijn.
Te gebruiken om voorkennis te activeren, kennis toetsen, toetsen oefenen, elkaar beoordelen enz.




Instructiefilmpje: http://youtu.be/2SfEIKB_Zoo

Kahoot
Een tool voor quizzen maar dan is het echt een wedstrijd! (Met muziekje en op snelheid waardoor het erg competitief is). Alleen multiple-choice vragen. Leerlingen gaan naar Kahoot.it en vullen het nummer bij de pin in.
(Gebruikt bij MMB2 les 1 om de informatie over hulpvragen te checken)




Instructiefilmpje: http://youtu.be/jpwj0U0qE7k



Animoto


Erg leuk om een fotopresentatie te maken en te laten zien.
Een keer iets anders dan presenteren. Maximaal 30 sec en je kan woorden en zinnen toevoegen ter ondersteuning.
(Idee voor Ondersteunen bij activiteiten om afrondingsopdracht 1 te delen met elkaar. Ze gaan dan in de praktijk kijken naar dagbestedingsplek)


Picozone
Hiermee kun je een klein boekje maken van 16 pagina's die je zelf kunt vullen met tekst en plaatjes. Je kunt het boekje afdrukken en printen, of je kunt het online delen via een link of een code.




Pixton
Hiermee kun je een strip maken. (Idee voor de opdracht  3.2 A van Economische dimensie waar het maken van een strip een opdracht is )


Ubersense



Praktische manier om filmpjes op te nemen en vertraagd af te kunnen spelen wanneer je gedrag wilt analyseren.




Thinglink



Tool om interactieve afbeeldingen te maken.




Goanimate



Website om animatiefilmpjes te maken.








Screencast o matic


Om instructiefilmpjes op te nemen
Alternatief (voor iPad: explain everything, teach en Show me)


http://screencast-o-matic.com/
Mogelijkheden om dit digitaal te doen zonder software:
www.screenr.com
www.moovly.com
Instuctiefilmpje:
http://youtu.be/KN8gWPT5Gis






Wix
Website om makkelijk simpele overzichtelijke websites te maken
(Gebruikt bij Ondersteunen bij activiteiten periode 1 leerjaar 2)




Weebly



Hele makkelijke site om zelf een website te bouwen. (Gebruikt voor MMB3)




Blendspace
Manier om materialen te verzamelen.
(Kan gebruikt worden voor digitale lessen)




Instructiefilmpje: http://youtu.be/Vzn1FLTdy_M






StickyMoose


Tool om vragen te stellen en daarbij ook meteen te stemmen op antwoorden. Te gebruiken bij het kiezen van een activiteit om ideeën te opperen en te stemmen. Maar ook te gebruiken bij het helder krijgen van een BP.








Stormboard


Een verzamelmanier. Wanneer leerlingen aan een project werken kunnen ze op deze manier elkaar op de hoogte houden en dingen delen.




Stopwatch



www.online-stopwatch.com voor de tijd op de beamer te laten zien (wanneer de leerlingen een bepaald aantal minuten krijgen voor een opdracht).






Tips:
Het YouTubekanaal van Jorick Scheerens! Duidelijke filmpjes waarin hij digitale tools uitlegt en laat zien.




 


Social Media in het MBO:




 


Reisgidsdigitaalleermateriaal:


Hele handige site voor werkvormen en digitale tools





Geen opmerkingen:

Een reactie posten