Toekomstscenario's in het MBO
Naar aanleiding van de groepsopdracht Quest 1: Trends shaping the future. Heb ik de onderstaande scenario's uitgewerkt voor het MBO.
Naar aanleiding van de groepsopdracht Quest 1: Trends shaping the future. Heb ik de onderstaande scenario's uitgewerkt voor het MBO.
Scenario 1: Zelfsturend leren
Plaatsafhankelijk en lerende aan het
stuur
Leerlingen kunnen in 2030
veel meer eigen keuzes maken en het eigen leerpad uitstippelen. Het kwalificatiedossier
wat in 2016 voor een omkeer zorgde in het MBO speelde hier al op. Door de toen
ingevoerde profieldelen en keuzedelen kregen leerlingen veel meer mogelijkheden
om zelf te bepalen wat ze wilde leren (Kwalificatiesmbo, 2015). Dit heeft er
voor gezorgd dat leerlingen zich kunnen onderscheiden van elkaar. De docent
vervuld hierin een gidsrol en zorgen voor de boring van kennis (Ouden,
Valkenburg & Brok, 2014). Zo’n 15 jaar geleden was het nog erg zoeken hoe
leerlingen de keuzedelen kregen aangeboden. Nu blijkt echter dat ze heel goed
van elkaar kunnen leren en samen kunnen werken ondanks dat ze aan een ander
keuzedeel werken. De leslokalen zijn dan ook niet meer zo ingericht zoals we
gewend zijn vanuit het verleden. Het zijn leercentra geworden waarin grotere
groepen leerlingen naast en van elkaar leren. Er zijn verschillende hoeken gecreëerd
waarin leerlingen zelf een plaats kunnen kiezen afhankelijk van het geen ze op
dat moment nodig hebben.
Scenario 2: Vrije leren
Lerende aan het stuur en plaats
onafhankelijk
De leerling bepaald zelf wat
hij leert, waar en wanneer. De eigen inbreng is hierdoor erg groot. Dit is
mogelijk gemaakt door de online leeromgeving waarin leerlingen in eigen tijd en
tempo kunnen werken (Rubens, 2008). Uit een onderzoek van Markteffect van 15
jaar geleden bleek al dat Nederlanders zich graag willen blijven ontwikkelen,
maar niet langer klassikaal (Markteffect, 2014). Ontwikkelingen zoals de 3D
printer hebben het vrije leren mogelijk gemaakt. Wanneer een leerling materiaal
nodig heeft om te leren hoeft hij het maar te printen. De veranderingen in de
zorg hebben er ook meer voor gezorgd dat leerlingen niet meer zorgen voor, maar zorgen dat. De eigen regie is veel belangrijker geworden in de huidige
maatschappij (Ministerie van VWS, 2014).
Scenario 3: Overal leren
Plaats onafhankelijk en docerende aan het stuur
De technologie zal de docent nooit vervangen. Het is een verrijking wat het gemak bevorderd. Echter zullen de docenten die wel gebruik maken van technologie diegene vervangen die dit niet doen (Onderwijsvanmorgen, 2015) . In de afgelopen 15 jaar is gebleken dat deze voorspelling waar is. Dit is te zien aan het aantal mediavaardige docenten in het onderwijs en het groot aantal projecten wat zich op ICT in het onderwijs heeft gericht. Een voorbeeld hiervan was het Blended Learning project ‘Actiekring’ van ROC de Leijgraaf. Door middel van de technologie is het veel meer mogelijk om docentgestuurd maar plaats onafhankelijk te leren. Leerlingen die op buitenlandse stage zijn kunnen hierdoor toch de lessen volgen. Maar ook voor leerlingen die in een ander deel van het land wonen is het mogelijk om deel te nemen aan de lessen. Doordat het grootste deel van de lessen virtueel is geworden, maakt het niet meer uit waar de leerling zich op dat moment bevind. De afgelopen jaren hebben docenten leerlingen gestuurd naar creatievere en kritischere jong volwassenen (Bosma, 2015).
Scenario 4: Gestuurd leren
Docerende aan het stuur en plaats
afhankelijk Een integrale voorziening voor jongeren, waar de brede ontwikkeling centraal staat. Dit is iets wat we 15 jaar geleden wilde realiseren en wat er nu met de talentencampus in Oss is waargemaakt. Een gebouw waar naast een school (ROC de Leijgraaf) ook welzijnswerk, cultuur en sport gevestigd is. Om op deze manier naast een opleiding ook aan een gezonde leefstijl en burgerschapsvorming te werken (Wijnen, 2014). Werken en leren wordt bij de talentencampus gerealiseerd. In de afgelopen jaren is er ook veel geïnvesteerd in de kwaliteit van leraren. Dit blijkt uit bestuursakkoord MBO 2014(Ministerie van OCW, 2014) waarbij al werd ingespeeld op een investeringsbudget en kwaliteitsplan. Er wordt meer vertrouwd op het vakmanschap van de docent, die nog steeds een belangrijke rol speelt in het onderwijs (Brainstorm #Onderwijs2032). Echter is de rol van de docent wel veranderd, de docent zoals we deze 15 jaar geleden kende is er niet meer. Alle docenten van toen zijn vervangen voor coaches. Ze zijn nu veel meer gericht op motivatie waardoor het echte talentversnellers zijn (Bullinga, 2015).
Het scenario 3: Overal leren zou ik mijn leerteam adviseren. Mede doordat er in 2030 in Nederland minder leerlingen zijn (Bakas, 2013). Het overal leren maakt het mogelijk om plaatsonafhankelijk te leren. Hierdoor is deze optie op den duur goedkoper en kan er toch onderwijs gegeven worden ondanks het dalende aantal leerlingen. Daarnaast is deze optie voor leerlingen flexibel wat voor hen ook erg prettig werkt. Het is overigens niet zo dat ik scenario 3 het meest ideaal vind. Ik denk namelijk dat we een combinatie van de scenario's nodig hebben om kwalitatief goed onderwijs te kunnen geven.
Bronnen:
Bakkas, A. (2013). Nestgeuren in een 'Onderwijsholding' interview met trendwatcher Adjiedj Bakas. Retrieved from: http://www.marilse-eerkens.nl/nestgeur-in-een-onderwijsholding-interview-met-trendwatcher-adjiedj-bakas/
Bosma, T. (2015). Onderwijs in de toekomst (2030). Extends Limits. Retrieved from: http://www.extendlimits.nl/nieuws/artikel/onderwijs_in_de_toekomst_2030
Brainstorm #Onderwijs2032. (2015). Verslagpagina van de brainstorm #Onderwijs2032. Retrieved from: http://emmaonderzoekt.nl/onderwijs2032/
Bullinga, M. (2015). Het onderwijs heeft een schop onder de kont nodig. Interview met Marcel Bullinga over het onderwijs van de toekomst. Retrieved from: http://futurecheck.nl/tag/onderwijs/
Kwalificaties MBO. (2015). Website van Beroepsonderwijs & Bedrijfsleven. Retrieved from: http://www.kwalificatiesmbo.nl/
Markteffect. (2014). Nederlander leeft liever online dan klassikaal. Retrieved from: http://markteffect.nl/Actueel/Persberichten/Nederlander-leert-liever-online-dan-klassikaal
Ministerie van OCW. (2014). Bestuursakkoord MBO 2014. Retrieved from: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/07/11/bestuursakkoord-mbo-2014.html
Ministerie van VWS. (2014). Uitleg Hervorming Langdurige Zorg via explanimation. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=82c3WTrK99k&feature=youtu.be
Onderwijsvanmorgen.nl. (2015). Denk mee over het onderwijs van morgen. Malmberg. Retrieved from: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/Waarom-technologie-de-rol-van-de-docent-nooit-zal-vervangen/
Ouden, E. den, Valkenburg, R., & Brok, P. den. (2014). Leren in Eindhoven 2030: Visie en roadmap voor de toekomst van educatie. Eindhoven: LightHouse. Retrieved from: http://www.ili-lighthouse.nl/Images/LerenEindhoven2030GewenstScenarioLR.pdf
Rubens, W. (2008). E-learning: trends en ontwikkelingen. Develop 4, 7-16.
Wijnen, B.( 2014). Kennisnetjeugd. Blogbericht retrieved form: http://kennisnetjeugd.nl/blog/171-onderwijs-in-2032-niet-alleen-leren-maar-ook-ontwikkelen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten