maandag 20 april 2015

De Challenge Day en gekregen feedback

Vandaag 20 april was dan eindelijk de dag van de Challenge Day, de dag waarop 5 leerteams de gemaakte toekomstscenario's presenteerde.

Heel erg leuk om te zien hoe ieder groepje een eigen uitwerking heeft gemaakt van het scenario.
Een geslaagde avond en een geslaagd LA! Ik heb heel fijn samengewerkt met mijn leerteam en ik denk dat we een mooi resultaat hebben neergezet waar we trots op mogen zijn. Leerteam bedankt!!!



Peerfeedback

Eric:

P.I.
Tip
Top
Blik naar buiten
Bijv. participeren in innovatietrajecten en betrekken relevante externen etc.
 
Probeer je eigen rol en ontwikkeling in bijvoorbeeld de battle meer expliciet te maken. Dit geldt ook voor het betrekken van jouw netwerk. Je benoemd dit prima in je verantwoording van de PI’s maar het blijft wat aan de oppervlakte. Ik ben benieuwd naar jouw rol hierin en wat je hier verder mee gaat doen.
Probeer je feedback vragen uit te breiden naar een breder netwerk.
 
Je deelname aan de innovatiebattle is uiteraard mooi. Duidelijke actie op deze PI gericht. Prima
Je vraagt ook feedback, maar houdt dit bij een iemand (tenminste als ik goed gelezen heb). Zie tip
 
Jouw aandacht voor digitale tools is heel boeiend. Je lijkt hierin ook behoorlijk thuis te zijn en in de praktijk al veel mee te doen.
Oog voor praktijk
Bijv. consequenties ontwikkelingen voor praktijk/ vertaling visie / ondersteuning collega’s/ realiteitszin etc.
 
In jouw(jullie)scenario mis ik een beetje de rol van de docent. Hoe ziet die eruit en wat is daarvoor nodig wat betreft zijn/haar ontwikkeling.
Dit aspect zou je in je SWOT ook wat meer kunnen aangeven.
Je beschrijft heldere en reĆ«le scenario’s. Je SWOT is helder en beknopt. (zie tip)
Ook jouw (jullie) scenariobeschrijving is lekker vlot te lezen en prikkelt. Maakt mij wel nieuwsgierig maar roept ook vragen op.
Over de grens
Bijv. creativiteit in vormgeving, creativiteit in inhoud, denken buiten de kaders.
 
Binnen de scenario omschrijving zou je (zouden jullie) iets meer de grens mogen opzoeken. Backcasting is m.i. wat beknopt en beperkt bij momenten tot 2010/2011. Feedback komt uit 2007. Niks mis mee maar backcasting zou ook sprongen kunnen maken naar 2020/2025/2030 waarin je/jullie meer creativiteit kwijt zouden kunnen.
 
 
 
Het persoonlijke portfolio wordt sterk neer gezet waarbij ik de move naar een door de overheid gefaciliteerd portfolio in the clouds een heel leuk idee vind.
Het intensieve contact met de omgeving vind ik een sterk punt.
 

Patrick:

P.I.
Tip
Top
Blik naar buiten
Bijv. participeren in innovatietrajecten en betrekken relevante externen etc.
Buiten alle binnenlandse innovatieve projecten voor het MBO, kijk ook eens wat de EU voor je kan betekenen. Hier kun je vaak externe financieringen krijgen voor innovatieve trajecten/projecten en de deelnemer krijgt er een waardevolle ervaring voor terug.
Vanuit Veghel een hele reis naar Rotterdam gemaakt met een uitstekende uitkomst van de innovatiebattle en een mooie uitdaging. Versnelde trajecten voor MBO deelnemers!
Oog voor praktijk
Bijv. consequenties ontwikkelingen voor praktijk/ vertaling visie / ondersteuning collega’s/ realiteitszin etc.
Misschien kun je de zaken in je SWOT analyse explicieter benoemen.
Hele mooie en uitdagende toekomstscenario’s heb je bedacht.
Over de grens
Bijv. creativiteit in vormgeving, creativiteit in inhoud, denken buiten de kaders.
Zorg dat je deze brede blik blijft houden. Hij is erg waardevol. Neem ook eens een kijkje bij de buren, een oplossing kan vaak ook dichtbij je ontstaan.
Mooi dat je, je eigen context hebt kunnen loslaten en een bredere blik hebt gekregen op onderwijs door toedoen van dit LA.

Reactie op de gekregen feedback

Van Eric kreeg ik dmv het peerfeedbackformulier de volgende vragen:
  • Hoe ziet de rol van de docent eruit binnen jullie scenario?
  • Wat is nodig om binnen dit scenario de leerling goed te begeleiden/coachen?
  • Hoe zie je je eigen rol binnen dit geheel, wat zijn je eigen sterke kanten/leerpunten om hierin mee te ontwikkelen?
De rol van de docent binnen ons scenario is voornamelijk een coachende rol. De docent is daardoor ook niet meer de docent die we vroeger kende, maar meer gericht op het motiveren van lerende. Het zijn meer talentversnellers (Biesta, 2014; Bullinga, 2015) geworden. Leuk dat je deze vraag trouwens stelt, we hebben het hier namelijk uitgebreid over gehad  met ons leerteam, maar deze rol te weinig in het scenario laten zien.
Om lerende goed te kunnen begeleiden hebben de 'docenten' dan ook voldoende coachende vaardigheden nodig. Vaardigheden waarmee ze lerende zelf na kunnen laten denken en aan het werk kunnen zetten. Feedbackvragen stellen is daarbij belangrijk, zodat de lerende kritisch wordt.  
Daarnaast is het ook belangrijk dat de docenten voldoende kennis hebben over de nieuwe ICT middelen. Omdat het digitale leren en de inzet van nieuwe technologieƫn een belangrijke rol heeft binnen ons scenario is het van belang dat de docenten hier ook mee om kunnen gaan.
Mijn eigen rol binnen dit geheel zie ik positief in. Mijn sterke kanten zijn meegaan met de ICT vernieuwingen en deze ook overdragen aan collega's. Ik vind het leuk om collega's hierin mee te nemen en ze dingen te leren. Een leerpunt van mij is het toepassen van feedback, dit doe ik nu nog te weinig en is in ons scenario van groot belang. Ik zou de kracht van feedback geven en ontvangen veel meer mogen benutten in mijn lessen. Dit is overigens wel iets wat ik tijdens heel de MLI heb geleerd en waar ik me nu bewust van ben en al meer probeer te doen.

Van Patrick kreeg ik de volgende vraag:
  • Hoe kun jij ervoor zorgdragen (wat is jou rol) dat ROC de Leijgraaf toekomstbestendig is met de opgedane kennis tijdens dit LA (Kennisboring binnen de organisatie)
Het stukje borgen is bij ons team op de Leijgraaf een ding waar we al langere tijd tegen aan lopen. Dankzij een verbetertraject is hier nu meer aandacht voor. Het leuke aan mijn taak volgend jaar (een versnelde opleiding opzetten, vanuit de Innovatiebattle die we in Rotterdam hebben gedaan) is dat ik heel actief ga meedenken en handelen in het ontwikkelen en opzetten van een versneld traject. En dus ook soort van nieuwe opleiding. Voor deze opleiding willen we veel gebruik gaan maken van Blended Learning, maar willen we ook toekomstgericht zijn. Hierdoor kan ik veel kennis uit LA4 kwijt en zal hier ook het een en ander van terug te zien zijn in het nieuwe traject.


Eric en Patrick, bedankt voor jullie feedback en de vragen!
Gamemasters, bedankt voor dit interessante uitdagende LA!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten